آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال
646

با سلام در این مقاله سعی دارم شما کاربر محترم این سایت را با مفهوم تحلیل تکنیکال  آشنا کنم.

اگرچه در این سایت سعی شده که آموزش تحلیل تکنیکال  با دید تخصصی ارائه شود ولی قبل از آن لازم دیدم

که دید کلی از تحلیل رو هم داشته باشیم تا از طریق آن بتوان فهم بهتری از مطالب را داشت .در این مقاله هرجا  به بحث های تخصصی در یک مبحث میرسیم سعی می کنم اون رو به مطلب موردنظر خودش که طبیعتا به صورت تخصصی در آنجا بهش پرداخته شد ارجاع بدهم. امیدوارم این مطلب مفیدفایده باشه و ازش استفاده لازم رو ببرید.

انواع تحلیل ها

برای اینکه بتوانیم در بازارهای سرمایه اقدام به معامله کنیم باید توانایی تحلیل بازار ها رو داشته باشیم که هدف اصلی این مقاله هم آموزش تحلیل تکنیکال است.تحلیل درحقیقت  عبارت است از آنالیز وضعیت موجود و تصمیم گیری براساس آن برای عملکرد درآینده. بعبارتی تحلیل گر از شرایط فعلی در بازار برای پیش بینی آنچه که در آینده اتفاق خواهد افتاد بهره می برد. صد البته تحلیلگر بهتر و کسی که آموزش تحلیل تکنیکال بدرستی دیده است ، آینده را با دقت بیشتری پیش بینی می کند. در این راستا روش های تحلیل مختلفی وجود دارد که ما به دو تا از مهمترین روش ها اشاره می کنیم.

تحلیل تکنیکال :

آموزش تحلیل تکنیکال

روش تحلیل تکنیکال روشی است که در آن از حرکات گذشته بازار سعی در پیش بینی حرکات آینده بازار می کنند.در آموزش تحلیل تکنیکال می آموزید با تحلیل و بررسی نمودار گذشته جهت حرکت در آینده را تخمین می زنند.آن چیزی که تحلیل گران تکنیکال به آن اعتقاد دارند آن است همه چیز در قیمت لحاظ شده است و از طرفی  گذشته در نمودار تکرار خواهد شد .ازاین رو اگر بتوان سیکل های گذشته را شناسایی نمود پیش بینی آینده ممکن است.

از این رو  تحلیلگران تکنیکال تمرکز بیشتری برروی موارد زیردارند  :

  • قیمت
  • زمان
  • حجم معاملات
  • روابط هندسی بین قسمت های مختلف

این روش بخصوص برای پیش بینی دوره های کوتاه زمانی  و به طور کلی معاملات درون روزی دارای قابلیت  خوب و مناسبی می باشد. از این رو آموزش تحلیل تکنیکال بسیار مرسوم تر می باشد

تحلیل بنیادی (فاندامنتال):

در روش تحلیل بنیادی برخلاف تحلیل تکنیکال معامله گر با تحلیل اتفاقات ، اخبار وشرایطی که در دنیای واقعی روی می دهد و بر اساس دانش و استراتژی خود،به پیش بینی بازار می‌پردازد.  در این روش برای بازارهای فیوچرز و فارکس تحلیل گر با تمرکز برشرایط اقتصادی، نرخ بهره، تولید، سودآوری ، مدیریت وسایر اخبار های اقتصادی برای آینده پیش بینی انجام می دهد و در بازارهای سهام نیز با بررسی صورت های مالی سعی در محاسبه ارزندگی سهام دارد.اصولا این روش ،به  تحلیل های بلند مدت تری منتج می شود .

نمودارها در بازار های مالی :

یکی از مهمترین مواردی که در آموزش تحلیل تکنیکال با آن مواجه هستیم نمودار یا همان چارت است. در حقیقت نمودار نحوه نمایش  حرکت قیمت به صورت تصویری می باشد. در نمودار شما قادر به مشاهده روند و نحوه چگونگی حرکت در بازار خواهید بود و سپس براساس آن اقدام به تصمیم گیری خواهیم کرد .ازگذشته نمودارهای مختلفی برای نمایش داده ها ارائه شده است . از طرفی نیز هرکدام از این نمودارها درجه وضوحی از نمایش اطلاعات دارند . بعبارتی بعضی خوانایی بیشتری را برای کاربر خود فراهم می کنندو بعضی سادگی در نمایش را ارائه می کنند. امروزه سه نوع نمودار نمایش قیمت عمومی تر است که این سه نوع نمودار  عبارتند از :

  • خطی
  • میله ای
  • کندل استیک

پیش از توضیح درمورد این نمودارها لازم است 4 اصطلاح مهم را بیان کنیم.

اجزاء قیمت در هر بازه زمانی

اصولا قیمت را در بازه های زمانی می سنجند ، این بدین دلیل است که در گیری کمتری با قیمت لحظه ای داشته باشیم. برای روشن شدن این مطلب در نظر بگیرد در یک دقیقه ، قیمت در محدوده ای کوچک 20 باز نوسان کند . در این صورت شما با 20 قیمت مواجه هستید ، ولی اگر از بازه یک دقیقه استفاده کنید شما می توانید برروی میانگین این قیمت ها تمرکز کرده و کمتر دچار مشکل شوید.

از این رو  در آموزش تحلیل تکنیکال برای هر بازه زمانی 4 مقدار را مد نظر می گیرند که عبارتند از:

  • OPEN : قیمت باز شدن ، قیمتی که در شروع بازه زمانی  بازار به خود می بنید
  • CLOSE :قیمت بسته شدن ، قیمتی که در انتهای بازه زمانی بازار به خود می بیند.
  • HIGH: بالاترین قیمت ، حداکثر قیمتی که بازار در این بازه زمانی مشاهده نموده است .
  • LOW: پایین ترین قیمت ، کم ترین قیمتی که بازار در این بازه زمانی دیده است.

شاید برای بعضی این سوال پیش آید که منظور از بازه زمانی چیست و بازه های زمانی معمول کدام هستند؟

بازه زمانی یا Time Frame  فاصله زمانی است که براساس آن به بازار نگاه می کنیم. برای مثال بازه زمانی 1 ساعته یعنی به بازار در فاصله های 1 ساعت نگاه می کنیم و در حقیقت همانطور که در بالا گفته شد به بر آیند قیمت در این محدوده نظر می کنیم. بازه های معمول زمانی عبارتند از :

  • M1 : یک دقیقه
  • M5  : پنج دقیفه
  • M15: پانزده دقیقه
  • M30:سی دقیقه
  • H1 : یک ساعته
  • H4 : چهار ساعته
  • D1 : روزانه
  • W:هفتگی
  • MN: یک ماهه

(نکته مهم این است که این بازه ها در نرم افزارها معمول تر هستندولی نرم افزار های جدید تر مانند MT5 یا حتی سایت Tradingview. بازه های بسیار وسیعی را ارائه می کنند. از طرفی بسیاری از تحلیل گران نیز از بازاه های غیر استاندارد استفاده می کنند و آن را کاربردی تر می دانند . برای مثال یکی از معروفترین تکنیکالیست ها در روش پرایس اکشن از بازه 3 دقیقه استفاده می کند)

چهار قیمت بیان شده در بالا مربوط به یک بازه زمانی است. برای مثال در بازه M15 قیمت در شروع این بازه با OPEN نمایش داده می شود و در اخرین لحظه از این بازه در  CLOSEبسته می شود. در طول این 15 دقیقه قیمتی که بالاترین مقدار بوده است را با HIGH نشان می دهند و پایین ترین قیمت در این بازه را با LOW نشان می دهند.

نمودار خطی :

در نمودار خطی اطلاعات نمودار به صورت نقطه ای است. البته نقطه هایی که بهم متصل شده اند و تشکیل یک خط را می دهند.اصولا نقاطی که براساس آن این خط رسم می شود، نقاط CLOSE هستند. بعبارتی برای مثال در رسم نمودار 15 دقیه ای لحظه بسته شدن بعنوان معیار برای نمایش استفاده می شود و از سایر قیمت ها استفاده نمی گردد. البته این یک قرار داد است و در بعضی نمودارها از بالاترین، پایین ترین و یا حتی رابطه ای ریاضی از 4 قیمت برای محاسبه این تک قیمت استفاده می شود.

آموزش تحلیل تکنیکال ونمودار خطی

در این شکل دیاگرام خطی را مشاهده می کنید. همانطور که دیده  می شود یک خط ممتد داریم

نمودار میله ای

در نمودار میله از از اجزاء قیمتی بیشتری در هر بازه  استفاده می شود، از این رو اطلاعات بیشتر و واضح تری را به کاربران ارائه می کند.اصولا در چارت میله ای از سه قیمت CLOSE وHIGHوLOW استفاده می شود. اگرچه در بیشتر نمودارها قیمت OPEN رانیز نمایش می دهند.برای نمایش قیمت در این نوع نمودار از ساختاری مانند شکل زیر استفاده می شود.

آموزش تحلیل تکنیکال ونمودار میله ای

در سمت چپ این میله قیمت باز شدن نمایش داده شده و در سمت راست قیمت بسته شدن.بالاترین نقطه میله نمایانگر سقف قیمت در بازه مشخص شده و پایین ترین نقطه میله کف قیمتی را نشان می دهد. در شکل زیر نمودار میله ای دیده می شود.

آموزش تحلیل تکنیکال ونمودار میله ای

نمودار شمعی (کندل استیک):

این نوع از نمودار ، یکی از پر استفاده ترین و محبوب ترین نمودارها در بازارهای مالی و تحلیل تکنیکال است. مهمترین دلیل استفاده از این نوع  نمودار وضوح آن در ارائه اطلاعات به کاربران می باشد. از این رو بیشتر کاربران در جهان از این نمودار استفاده می کنند.این نوع نمودار یک تکنیک ژاپنی است که وارد بازارهای مالی جهان شده است. در این روش نیز از چهار پارامتر قیمت در هر بازه زمانی استفاده می کنند. در شکل زیر نحوه نمایش این نوع نمودار نشان داده شده است.

آموزش تحلیل تکنیکال وکندل استیک

همانطور که دیده می شود در این نمودار از هر چهارجزء قیمت استفاده شده است. ابتدا جعبه ای رسم می شود که بسته به صعودی یا نرولی بودن کندل  رنگ های مختلفی دارد. در صورتی که کندل صعودی باشد و قیمت باز شدن پایین تر از قیمت بسته شدن باشد بدنه کندل بیرنگ (تو خالی) یا سبز خواهد بود و در صورتی که کندل نزولی باشد و قیمت بسته شدن در زیر باز شدن باشد بدنه سفید(توپر) یا قرمز خواهد بود. خطی که در بالای کندل است سایه بالایی  است و نشانه حداکثر قیمت می باشد و خطی که در پایین رسم شده است(سایه پایینی) نشانه کف قیمت یا حداقل قیمت در آن بازه زمانی خواهد بود.

تحلیل تکنیکال بیان می کند یکی از مزایای مهم این روش بیان ساختار روانی معامله گران و درنتیجه  ارائه انواع الگوهای ادامه دهنده و بازگشتی است. بعبارتی با استفاده از این الگوها هشداری به معامله گران برای تغییر در بازار داده می شود. اگرچه این الگوها و هشدارها را در سایر نمودارها نیز بنحوی داریم ولی هیچ نموداری بغیر از نمودارهای شمعی از این درجه وضوح بالا برخوردار نیست.

خوب پیش از اینکه شروع به توضیح در مورد مباحث تحلیل  تکنیکال کنیم باید بعضی از مفاهیم را بدانیم. در این قسمت به توصیف آنها می پردازیم.این مفاهیم در بازارهای مالی جهانی مانند فارکس مفهوم بیشتری دارد.

واحد حجم معاملات:

براساس تحلیل تکنیکال برای ورود به هر معامله باید با اندازه خاصی وارد شد که این مقدار به سرمایه اولیه شما و میزان حد ضرر شما بستگی دارد. واحد حجم معاملات را لات (Lot) می گویند که معمولا برای ارز پایه در جفت ارزها در نظر گرفته می شود.مقدار لات استاندارد 100000 دلار می باشد. از آنجایی که این حجم زیاد است می توان مضارب کوچکتر از این را نیز داشت . برای مثال 0.1 لات یا 0.01 لات. همینطور مضارب صحیح از لات را داریم.

واحد نوسانات نرخ ارز:

پیپ یا Percentage In Point واحد اندازه گیری نوسانات در بازار فارکس است. ولی در واقع این پیپ چیست و مقدارآن چقدر  است ؟

اگر به جفت ارزهای معمول نگاه کنید مشاهده می شود که تا 5 رقم بعد از عدد صحیح دارای رقم هستیم.البته این مسئله بغییر از جفت ارزهایی است که طرف مقابل انها ین ژاپن است که در این صورت 3 رقن اعشار بعد از ممیز مشاهده می کنیم.به طور کلی در جفت ارزهایی که از 5رقم اعشار بعد از ممیز شکل یافته اند به رقم چهارم بعد از اعشار پیپ گفته می شود!!!!!!.از این رو با توجه به اینکه بعد از این رقم چهارم باز هم یک رقم وجود دارد به آن جزء یا خرده پیپ می گویند و می توان پیپ های خرده نیز داشت.

اجازه دهید با مثالی این مسئله را روشن تر کنیم.

فرض کنیم قیمت در جفت ارز EUR/USD از مقدار 1.16165 به مقدار 1.16734 رفته است مقدار پیپ این حرکت برابر است با : 59.6 پیپ؟ ولی چطور به ایم مقدار رسیدیم ؟

من این دومقدار را از یکدیگر کم نمودم و حاصل را در 10000 ضرب کردم . زیرا بنا برتعریف پیپ رقم چهارم بعد از ممیز است که معادل با 0.00001است.

( 1.16734-1.16165)*10000 = 59.6

مثالی دیگر. قیمت در عدد 1.16164 بمقدار 30 – پیپ حرکت کرده هم اکنون در چه مقدار  قیمت قرار دارد

30-*0.0001 = 0.0030-

قیمت فعلی را با این عدد جمع می کنیم 1.15864 خواهد شد.

از طرفی در جفت ارزهایی که طرف مقابل ین ژاپن است رقم دوم بعد از اعشاررا پیپ می گویند.

مثال

در جفت ارز USD/JPY قیمت از 111.88 به مقدار 10 پیپ حرکت کرده قیمت فعلی چقدر است ؟

111.98

ارزش دلاری هر پیپ در معامله چقدر است ؟اگر گفتیم یک پیپ سود کردیم یعنی چند دلار ؟

سوالی که طبعتا در این مرحله شما از خود می پرسید این است که اگر من معامله ای باز نمایم به ازاء هر پیپ چقدر سود دلاری کسب خواهم نمود؟

پاسخ به این سوال با یک سوال دیگر بیان می شود و آن اینکه شما به چه حجمی وارد معامله شده اید ؟

بعبارتی اگر شما با  حجم 1lot واردمعامله شوید، سود  آن برای هر پیپ با حجم 0.1 lot متفاوت است. حال این سود چطور محاسبه می شود . برای پاسخ به این سوال لازم به بیان مفهوم دیگری با نام اهرم یا لورج است.

اهرم یا لورج در تحلیل تکنیکال ضریبی است که کارگزار برای افزایش سرمایه شما به شما اختصاص می دهد تا حجم پول شما در بازار افزایش یابد. اطلاعات کامل این پارامتر در این قسمت ارائه شده است لطفا آن را مطالعه فرمائید اجازه دهید پاسخ را با یک مثال بیان کنیم همانطور که گفته شد هر پیپ برابر با رقم چهارم اعشار بود یعنی  0.0001 فرض کنیم معامله ای با حجم یک لات استاندارد  یعنی 1000 دلار داریم و اهرم مورد استفاده از طرف کارگزار 100 است از این رو داریم

دلار یک پیپ =اهرم * حجم بر اساس دلار * مقدار پیپ

(دلار یک پیپ)10 =100*1000*0.0001

حال فرض کنیم حجم ما 0.1 لات است در این صورت با رابطه بالا حجم مورد نظر 1 دلار برای هرپیپ خواهد بود.

البته این محاسبه برای نرخ هایی است که یک طرف آن دلار است . در صورتی که از جفت ارزهای دیگر استفاده کینم شرایط کمی

متفاوت در نحوه محاسبه است که سعی می شود در مقاله ای آن را جداگانه ارائه نماییم

نرخ های بازار :

در بازار برای خرید و فروش نرخ های متفاوتی وجود دارد. بعبارتی هنگامی که بخواهیم فروش انجام دهیم با یک نرخ و هنگامی که

بخواهیم خرید انجام دهیم با نرخ دیگری وارد معامله می شویم. در این بخش به توصیف هریک از این نرخها می پردازیم.البته این

مسئله امری طبیعی است.

هنگامی که بخواهیم جنسی را در بازار بخیرم قیمت آن با زمان فروش متفاوت است.

نرخ فروش Bid:

نرخی است که در آن اقدام به فروش می کنیم.بعبارتی هنگامی که فروش انجام می دهیم براساس همین عدد فروش انجام می شود.

معمولا روی نمودار نرخ Bid نمایش داده می شود.

نرخ خرید Ask:

نرخی است که در آن اقدام به خرید می کنیم. بعبارتی هنگامی که خرید انجام می دهیم براساس همین عدد خرید انجام می شود.

نرخ Ask را می توان با اضافه کردن اسپرد به Bid بدست آورد. شاید در اینجا سوال شود

 اسپرد چیست؟

اسپرد یا حق العمل کاری کارگزار ، مقداری است که کارگزار صرفنظر از سود یا ضرر شما از هر معامله ای برمی دارد.برای اطلاعات بیشتر

در این مورد لطفا مقاله  را مطالعه فرمائید.

برای مثال فرض کنید در جفت ارز GBPUSD نرخ های 1.3059/1.3062 را داریم این بدان معنا است که ما GBP را در نرخ 1.3059 یعنی Bid

می فروشیم و در نرخ 1.3062 می خریم یعنی Ask. اختلاف بین این دو که برحسب پیپ (3 پیپ) نشان داده می شود همان اسپرد است.

صرفنظر از سود یا ضرر شما این مقدار از حساب شما توسط بروکر برداشته می شود

دستورات خرید و فروش

هنگام آموزش تحلیل تکنیکال جهت درخواست  انجام معاملات تعاریف مختلفی ارائه می شود. بعبارتی برحسب اینکه چه استراتژی و

تصمیم گیری داریم می توان معاملات مختلفی داشت. به طور کلی معاملات دارای دو دسته هستندکه عبارتند از:

1- آنی  (Instant)

2- انتظاری (Pending)

معاملات آنی معاملاتی هستند که بلافاصله بعد از اجرا فعال می شوند. بعبارتی همان لحظه که دستور قرار داده می شود این معامله

فعال شده و به ما سود یا ضرر خواهد داد.

طبیعتا در این دسته نیز دو نوع معامله آنی داریم :

  • خرید
  • فروش

در آموزش تحلیل تکنیکال بیان می شود معاملات pending معاملاتی هستند که هنگامی که قرار داده می شوندبلافاصله فعال نیستند و

وقتی که قیمت به مقدار تعیین شده

در این نوع معامله می رسد فعال می شود.طبیعتا این نوع معامله برای پیاده سازی استراتژی معامله گران و بخصوص زمانی که معامله گر

حضور ندارد بسیار مناسب است.معاملات pending براساس نقطه خرید دودسته هستند

1-stop

2-limit

در نوع دستورات stop قیمت در  سطح پایین تر در هنگام خرید یا در سطح بالاتری در سطح فروش قرار دارد اما هنگامی که قیمت

مسیر خود را دادمه می دهد در سر راه خود دستور را فعال کرده و در همان جهت به مسیر خود ادامه می دهد.

در شکل زیر هر چهار حالت مشاهده می شود. همانطور که دیده می شود در شکل stop قیمت در مسیر مستقیم حرکتی خود چه

صعودی چه نزولی با رسیدن به دستور معامله فعال می شود

آموزش تحلیل تکنیکال انواع دستورات معاملاتی

در حالی که در مدل Limit  قیمت ابتدا در مسیر عکس دستور معاملاتی حرکت می کند. بعبارتی برای مثال شما هدف فروش دارید ولی

قیمت ایتدا صعود می کند و شما در قیمت بالاتری نسبت به وضعیت فعلی اقدام به فروش می نمایید و بعد ریزش می کند. از این رو

می توانید فرصت فروش خود را در مقداری بالاتر بدست آورید

شما می توانید برای بالابردن توانایی خود در تحلیل تکنیکال علاوه بر مطالعه مقالات ارائه شده در اینجا در دوره های تحلیل تکنیکال گروه FXnature نیز شرکت کنید . این دوره می تواند شما برای ورود به انواع بازارهای مالی اماده نمایند

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

تحلیل بازار فارکس

نتیجه‌ای پیدا نشد.

آخرین مقالات

فهرست